GaleriaŚwieszyno

Młoda Mowa. Warsztaty i gry słowotwórcze w bibliotekach

Warsztaty językowe w ramach programu „Młoda mowa – warsztaty i gry słowotwórcze w bibliotekach” już za nami! W warsztatach brały udział uczennice oraz uczniowie ze Szkoły Podstawowej im. 27 WDP AK w Świeszynie.

Pierwsze warsztaty językowe poprowadziła bibliotekarka Alicja. Na rozgrzewkę były zagadki i potyczki językowe wokół wiersza Barbary Lewandowskiej „Coś ty zrobił, niedźwiedziu?”. Potem była praca nad „Banialukami do zabawy i nauki” Agnieszki Frączek. Młodzież tworzyła w parach graficzne zagadki dla swoich koleżanek i kolegów, których zadaniem było odgadnąć trudne hasła (pomocne były tradycyjne słowniki prosto z bibliotecznych półek), np.: kociokwik, pantałyk, zagwozdka, fanaberie, wygibasy, gadka szmatka, dyrdymałki… Jak się okazało, dyrdymałki doprowadziły nas do książki dostępnej w bibliotece: do „Dyrdymarków” Marka Niedźwieckiego. Tytułowy neologizm okazał się świetnym punktem wyjścia do kolejnych zajęć językowych.

Drugie warsztaty poprowadziła bibliotekarka Natalia. Były one poświęcone językowi młodzieżowemu, Młodej Mowie/młodomowie i młodzianizmom. Inspiracją do tworzenia własnych neologizmów i kreacji językowych była dla grupy warsztatowej analiza wyników plebiscytu na Młodzieżowe Słowo Roku 2022. Essa, odklejka, baza, cringe, gigachad, naura, NPC, pokemon i inne słowa rankingowe, opublikowane m.in. na łamach „Biblioteki Publicznej”, zapoczątkowały niezwykle radosne (po)tworzenie własnych młodzianizmów. Był to jedyny w swoim rodzaju językowy Minecraft! Wśród utworzonych przez grupę nazw młodzieżowych wymienić można choćby:

spadek – piątek, sobota, niedziela,

spidransy, bolty – sportowe buty do biegania (z ang. speed – szybki, run – biegać; Bolt – ikona szybkiego i taniego transportu),

odklejki – wygłupy,

tapeciara – miłośniczka telefonu (od tapety w telefonie),

ożywienie, o-żywienie – drugie śniadanie,

Pan Tadeusz, pan tadeusz – nudna lektura szkolna,

pała w kwadracie – ocena niedostateczna (wpisana w kratkę w dzienniku),

Big Brain!, 200 IQ – świetny pomysł.

Grupa otrzymała również propozycję zgłoszenia swoich własnych słów do Obserwatorium Języka i Kultury Młodzieży, które gromadzi nie tylko słowa, ale również wyrażenia, frazy, memy i virale istotne dla sposobu komunikacji i stylu bycia współczesnych młodych ludzi, popularyzuje wiedzę o ich języku, wzorach i sposobach uczestnictwa w kulturze.

Oprócz warsztatów słowotwórczych był również krótki przegląd ulubionych emotikonów używanych przez młodzież w komunikacji internetowej.

Młodzież ma dużą świadomość tego, że istotne jest „przełączanie” kodów, odmian językowych w zależności od tego kto, do kogo, w jakiej sytuacji i w jakim celu mówi. Używanie młodomowy podczas lekcji, w stosunku do osób dorosłych może być niestosowne lub powodować bariery komunikacyjne między rozmówcami.

Serdecznie dziękujemy przesympatycznej i zdolnej grupie młodzieży za uczestnictwo w programie Młoda Mowa – był to dla nas niezwykle twórczy czas, pełen zaskoczeń, śmiechu i zapadających w pamięć słowostworów.

Serdecznie dziękujemy Organizatorom programu: Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej za możliwość uczestnictwa w tak kreatywnym przedsięwzięciu oraz wykorzystania ciekawej oferty materiałów edukacyjno-promocyjnych, inspirującej do twórczej pracy.

Program dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Ojczysty – dodaj do ulubionych 2022.

Podobne

Zobacz także

Close
Back to top button
Skip to content